Podróżuj ekologicznie

Coraz więcej osób korzysta z ograniczonych zasobów naszego globu. Możliwe, że powoli dochodzimy to kresów możliwości, co widać m.in. przez globalne ocieplenie i zmiany w klimacie, które mogą nieść za sobą poważne konsekwencje dla całej ludzkości.  Rozwiązania tego problemu nie znajdziemy ani przypadkiem, ani starając się indywidualnie czy nawet na poziomie jednego państwa. Dwie światowe potęgi gospodarcze Chiny i USA są odpowiedzialne za większość tego bardzo złożonego kryzysu klimatycznego. 

Pojedyncze osoby, organizacje i media zaczęły ostatnio analizować niektóre z elementów problemu np. produkcję mięsa, marnowanie żywności czy latanie samolotem. Są to czynności, które obarcza się winą za wzrost emisji gazów cieplarnianych. Mimo że indywidualne decyzje rzadko mają znaczenie na światową skalę, zrozumiałe jest, że potrzebujemy prostych komunikatów, do których można się odnieść tu i teraz, aby lepiej zrozumieć, jak przyczyniamy się do zużywania darów Ziemi.    

Nie znaczy to jednak, że gdy lecimy samolotem, powinniśmy mieć wyrzuty sumienia. Można przecież wybierać bardziej „zielone” linie lotnicze. Świat nie znalazł jeszcze lepszej formy transportu i nie obędzie się bez latania, które ma istotny wpływ na spójność narodów a nawet całego świata. Dlatego jedynym realnym rozwiązaniem jest latanie i transport w sposób bardziej przyjazny dla środowiska.

Przytoczmy parę faktów: Sektor lotniczy jest odpowiedzialny za ok. 2% emisji gazów cieplarnianych. 80% lotów to loty długodystansowe na ponad 1 500 km, których nie da się zastąpić innym środkiem transportu. Emisja gazów przez sektor lotniczy stanowi 12% emisji gazów cieplarnianych w całym transporcie. Aktualne dane są dostępne na stronie: www.atag.org   

Branża lotnicza sama działa w kierunku ograniczenia złego wpływu na środowisko. Od 1960 roku efektywność spalania paliwa wzrosła o 80% , a obłożenie samolotów wzrosło do 85%. Jest to zatem najskuteczniejsza zbiorowa forma transportu. Wszyscy eksperymentują w poszukiwaniu bardziej efektywnych silników i ekologicznych paliw,  i choć zapewne głównym powodem jest perspektywa kiepskiej mamony, to rezultat jest wszędzie taki sam.

Większość przewoźników oferuje swoim klientom opcję klimatycznej rekompensaty, tj. możliwość dodatkowej opłaty za zostawiony w powietrzu ślad węglowy. Pieniądze te wykorzystywane są w projektach, które mają działanie rekompensujące emisję gazów cieplarnianych, tak by suma śladu węgłowego równała się zero. Niektóre firmy np. SAS  dają możliwość uiszczenia opłaty za swój ślad węglowy, niezależnie od tego, gdzie kupujemy bilety bezpośrednio u przewoźnika, czy w biurze podróży np. w  Albatrosie. Szukając na internecie  projektów rekompensujących emisję CO2, znajdziecie wiele inicjatyw, które warto wesprzeć mniejszymi lub większymi sumami w zgodzie ze swoimi  przekonaniami i proporcjonalnie do swego  zaangażowania w debatę o klimacie.

Klienci Finnair mogą sami kupić biopaliwo zużyte podczas danej podróży w przeliczeniu na osobę i zapłacić za nie gotówką, bądź punktami bonusowymi. Holenderski przewoźnik KLM buduje w tej chwili fabrykę produkującą biopaliwo. Większość nowoczesnych samolotów może latać na biopaliwie, które powoli się upowszechnia. Wąskim gardłem nie jest brak woli, lecz aktualna cena, która jest ok. trzy razy wyższa niż w przypadku paliw kopalnych. Podsumowując, już teraz można latać w sposób bardziej przyjazny dla środowiska, i to tylko kwestia czasu, a zarówno sektor lotniczy, jak i paliwowy rozwiną się w duchu nowych wymagań ochrony środowiska. 

Nie znaczy to bynajmniej, że problem został definitywnie rozwiązany, problemy ze środowiskiem są na to zbyt skomplikowane. W magazynie popularnonaukowym New Scientist (4/7.2019) przytoczono wyniki badania, według którego latanie jest lepsze dla środowiska niż np. podróż pociągiem, biorąc pod uwagę wszystkie czynniki takie jak obłożenie czy codzienne utrzymanie, a nowe połączenia kolejowe przynoszą korzyść środowisku jedynie, gdy są dobrze skoordynowane z resztą systemu transportowego, który tylko w całości może zapewnić  wypełnienie zadania, jakim jest transport. 

Poniżej znajduje się lista przewoźników lotniczych, z których korzysta Albatros. Widać tu, które firmy oferują programy rekompensujące ślady węglowe zostawiane w klimacie. Podajemy także linki na strony przewoźników. 

Airline CO2 program Link
Lufthansa Tak. https://www.lufthansa.com/us/en/carbon-offsetting
SAS Tak. https://www.sasgroup.net/en/sas-co2-kompenserer-alle-eurobonus-medlemmernes-flybilletter/
Norwegian Nie https://www.norwegian.com/dk/om-os/virksomhed/corporate-responsibility/environment/
Finnair Tak. https://www.finnair.com/int/gb/emissions-calculator
Qatar Nie https://www.qatarairways.com/en/about-qatar-airways/environmental-awareness.html
British Airways Tak* https://www.britishairways.com/en-us/information/about-ba/csr/corporate-responsibility
Austrian Tak. https://www.austrian.com/Info/Flying/CO2offsetting.aspx?sc_lang=en&cc=US
KLM Tak* https://www.klm.com/travel/dk_da/prepare_for_travel/fly_co2_neutral/all_about_sustainable_travel/index.htm 

*Tylko przy bezpośredniej rezerwacji na stronie internetowej przewoźnika.